MAAK KENNIS MET
ERIK JONGMANS

''Het is de kunst om klantenrelaties te blijven onderhouden'' 

Wie is...

Erik Jongmans is 38 jaar en sinds kort weer terug in zijn geliefde Brabant, waar hij samenwoont met zijn vriendin. Zijn vrije tijd besteedt hij graag aan voetballen en zeilen. Als echte Brabander houdt hij van uit eten gaan, een lekker biertje en uiteraard carnaval.

Reginox

Vijf jaar geleden kwam Erik bij Reginox in dienst als exportmanager. 'Ik heb eenzelfde soort functie gehad bij verschillende bedrijven in de medische meetindustrie, maar wilde graag werken bij een kleiner bedrijf dat affiniteit heeft met techniek. En die is er te vinden bij de productie van spoelbakken waar Reginox om bekend staat.' Na een uitgebreide sollicitatieprocedure werd hij aangenomen als salesmanager SEMEA. Daarmee is hij verantwoordelijk voor de verkoop aan klanten in South en Eastern Europe, Middle East en Africa. De belangrijkste klanten bevinden zich in India, de Verenigde Arabische Emiraten en Spanje.

Relatiebeheer

In zijn verkoopfunctie onderhoudt Erik het contact met zo'n 40 klanten in 30 landen. Dat kunnen agentschappen, distributeurs of importeurs zijn. 'Ik ben vooral met relatiebeheer bezig, omdat dit de basis is voor het verkopen van onze producten. Dat maakt dat ik soms hele dagen zit te bellen, mailen en vergaderingen heb via Teams. Maar ook dat ik geregeld op reis ben om klanten en beurzen te bezoeken, offertes te maken en bezig te zijn met een stukje marketing. Het zorgt voor veel afwisseling in mijn werkdagen. Van een hele week in het Verre Oosten tot één dag in Spanje. Maar ook op ons kantoor in Rijssen ben ik normaal gesproken wekelijks meerdere dagen te vinden.

Weten wat er speelt

Het menselijke, sociale aspect drijft hem in zijn baan. Aangezien het vaak gaat om langdurige zakenrelaties is het van belang om goed en veel te communiceren met de klant. 'Zakelijk gezien wil dat zeggen dat ik op tijd aangeef wat er nieuw is in het assortiment, maar ook wat er speelt aan zowel positieve als negatieve ontwikkelingen. Op persoonlijk vlak gaat dat verder: van weten wanneer een klant jarig is tot op de hoogte zijn van de voetbalclub welke hij support. Het verhaal achter de mens vind ik niet alleen interessant, het zorgt ook voor transparantie, openheid en eerlijkheid naar elkaar toe.'

Communicatie

En dat zijn factoren die uiteindelijk weer een rol spelen bij de verkoop. 'Door intensieve communicatie kan jou net die order wel gegund worden en een ander niet. Distributierelaties verkopen niet alleen ons merk, maar vaak ook dat van onze concurrenten. Ik moet ervoor zorgen dat ze zoveel mogelijk Reginox promoten. Wij komen in het vergeethoekje als ik ze een maand niet bel. Dus hoe actiever ik ben, hoe groter de kans is dat ze voor ons aan de slag gaan.'

Aandacht

Zijn aandacht moet echter goed verdeeld worden over alle klanten, want het is niet "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". Niet alleen daar ligt de uitdaging voor Erik, ook bij het behalen van de targets en het binnen boord houden van de distributeurs. Om nog maar te zwijgen over transport- en betalingscondities. Een factuur sturen naar een buurland of naar de andere kant van de wereld maakt in principe geen verschil. Hoe één en ander wordt opgepakt en afgehandeld veranderd echter nog wel eens. Ook dan is het weer van belang om een goede relatie te hebben met de zakenpartners. 

Doelgericht werken

Een karaktereigenschap die Erik bij deze baan goed van pas komt is doelgericht werken. Dat betekent zowel planmatig als flexibel moeten zijn, omdat meebewegen met de klant van essentieel belang is. Dat jasje past hem wel. Net als de vrijheid die deze functie met zich meebrengt. Hij is baas van zijn eigen agenda en hoeft weinig verantwoording af te leggen. 'Geen maand of jaar is hetzelfde, daar houd ik van. En het is natuurlijk een voorrecht dat ik door deze functie veel van de wereld kan zien. Het mogen ervaren van al die verschillende talen en culturen vind ik geweldig. Aan het reizen op zich ben ik inmiddels wel gewend geraakt, maar elke nieuwe, verre bestemming maakt telkens weer indruk op mij.'

Toekomst

Op de vraag wat Reginox uniek maakt hoeft hij niet lang na te denken. 'Ik heb zelf minder goede ervaringen met grote concerns. Hier is dat anders, dit is een echt stabiel familiebedrijf. Je bent hier iemand, je kent je collega’s persoonlijk en er is van alles mogelijk. Dat geeft mij een heel goed gevoel.' En voor wat betreft de toekomst? Ook daarin is hij kort maar krachtig. 'Dan hoop ik nog steeds dit werk te doen. De mogelijkheid om door te kunnen groeien in mijn rol is er niet echt, maar die is ook niet relevant voor mij. Ik zie zelf nog genoeg kansen om me te ontwikkelen. Als voorbeeld het aantrekken van klanten die van grotere waarde kunnen zijn voor Reginox. In die zin kan ik mezelf ook prima uitdagen.'